Częste odmiany trądziku

Trądzik bliznowcowy to odmiana, której bardzo często towarzyszy trądzikowi ropowiczemu oraz skupionemu. W miejscu wykwitów tworzą się bliznowce, które wywołane są uszkodzeniem aparatu włosowo-łojowego. Zmiany zapalne pojawiaja się na dekolcie, karkach lub ramionach.

Trądzik objawowy

Zmiany skórne wywołane kontaktem  z czynnikami pochodzenia egzogennego.  Bardzo często są to substancje drażniące.

Trądzik polekowy

Trądzik wywołany przez stosowanie leków. Jego objawami są czerwone guzki zapalne, grudki, pęcherzyki. Nie pojawiają się typowe dla innych odmian trądziku  - zaskórniki otwarte i zamknięte.  Leki wywołujące trądzik można podzielić na dwie grupy:

I GRUPA

• lit
  • izoniazyd
  • kortykosteoroidy
  • hydantoina
  • sterydy anaboliczne

II GRUPA

• tabletki antykoncepcyjne
  • etionamid
  • tetracyklina
  • disulfiram
  • tiouracyl
  • cyklosporyna
  • witaminy: B12, B6, B1, D2

Trądzik ustępuje po zaprzestaniu przyjmowania leków i ich wypłukaniu z organizmu.  Wymienione leki podrażniają gruczoły łojowe i zatrzymują wodę w skórze, co wpływa na zaburzenie struktury tkanek. Większość z nich wywołuje również wzmożone wydzielanie łoju.

Trądzik kosmetyczny

Wykwity i inne stany zapalne wywołane są przez substancje chemiczne obecne w kosmetykach. Najczęściej problem ten dotyczy róży, podkładów, pudrów zawierających oleje mineralne.
Substancje te prowokują powstawanie wykwitów poprzez:

• tworzenie zaskórników
  • wzmożone rogowacenie skóry
  • spowolnienie procesów złuszczania
  • zwiększenie wydzielania łoju
  • zatkanie porów wywołuje masowe namnażanie się bakterii beztlenowych

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis